کنترل پروژه - سمیرا میرزاپور
- توضیحات
- دسته: کنترل پروژه - سمیرا میرزاپور
- تاریخ ایجاد در 29 تیر 1393
- منتشر شده در 29 تیر 1393
- نوشته شده توسط سید مهدی سید حجازی
- بازدید: 1450
کد درس: 2103009421
نام درس : کنترل پروژه نام استاد : سمیرا میرزاپور |
|
تعریف پروژه
- یک کار چند منظوره که دارای مولفه های کارائی، هزینه، زمان و مقیاس است و نقطه شروع و پایانی دارد.
- فرآیند یافتن راه حل برای یک مسئله
مدیریت پروژه
فرآیند طراحی، برنامه ریزی و کنترل تمام فعالیت های یک پروژه در جهت رسیدن به اهداف.
وظایف مدیر پروژه
- تعریف صحیح از وظایف
- تقسیم بندی زمانی
- برنامه ریزی برای جلوگیری از دوباره کاری
- فراهم کردن منابع با ارزش از داخل و خارج سازمان
پروژه، یک کار تیمی است. مدیر پروژه نقش رهبر تیم را بر عهده دارد که در این نقش، برنامه ریزی، سازماندهی و طراحی، کنترل و نظارت بر کارهای پروژه را انجام میدهد.
مهمترین نقش رهبری موثر پروژه، ایجاد گرایش به حداکثر بهره وری در افراد است. کار مدیر پروژه تنها برنامه ریزی نیست، بلکه اجراء و پیاده سازی موثر را نیز در بر میگیرد.
پروژه های تک نفره
یک نفر مسئول انجام آن است و هدف مشخص، نقطه آغاز و پایان و بازدهی مورد نظر در آن تعیین شده است. مدیریت زمان، مدیریت رفتار و تدوین فهرست و برنامه انجام کار از مهمترین ارکان موفقیت پروژه های تک نفره محسوب میشود.
کارکردن مدیران پروژه
گاهی مدیر پروژه به عنوان یکی از مجریان، در کار درگیر میشود. از جمله مزیتهای این وضعیت آن است که مدیر پروژه میتواند از نزدیک با مسائل درگیر شده و تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات واقعی اتخاذ کند. اما گاهی در چنین شرایطی مرز نظردهی و تصمیم گیری بین افراد از بین رفته و پروژه دچار مدیریت چندگانه میشود.
اسپانسرها و مدیریت پروژه
اسپانسرها، اغلب در پی آن هستند که در یک زمان معین و با همان بودجه اولیه، کار به اتمام برسد. یعنی راندمان ثابت و معینی را از کار انتظار دارند، اما واقعیت آن است که هزینه، تابعی است از راندمان - زمان و مقیاس انجام پروژه.
اسپانسر مقادیر 3 مولفه اول را تخمین میزند و مبالغی را به آن ها اختصاص میدهد. اما مدیر پروژه درباره مولفه چهارم (هزینه) محاسبات لازم را انجام میدهد و بیان میکند که هزینه واقعی این پروژه چقدر خواهد بود.
C = f (P,T,S)
C: Cost P: Performance T: Time S: Scale
سطوح
لایه هایی از برنامه ریزی برای رسیدن به هدف پروژه:
- · مدیریت Portfolio
انتخاب طرح ها و اطمینان از انطباق آنها با ارزشهای کسب و کار
- مدیریت طرح (طرح یعنی مجموعه ای از پروژه های وابسته به هم)
تعریف منافع تجاری طرح و اطمینان از انطباق پروژه ها با منافع طرح
- · مدیریت پروژه
ایجاد محصول و مدیریت هزینه، زمان و کیفیت
اهداف پروژه |
گروه های ذینفع |
ارزش تجاری |
مدیران ارشد و معاونین |
منافع |
دفتر مدیریت پروژه و مدیریان طرح |
محصولات پروژه (خروجی) |
مدیران پروژه - تیم های کنترل پروژه - مدیران تیمها |
فعالیت های پروژه |
نفرات تیم پروژه و پیمانکاران |